Update| gezonder leven.

FotorCreated

Afgelopen zaterdag kon je in mijn video over doelen al zien hoe je het beste doelen op kunt stellen en vol kunt houden, maar ook vertelde ik je over mijn persoonlijke doelen voor 2015. Een doel wat ik mezelf heb voorgenomen en waarmee ik ook al eind 2014 aan de gang was gegaan is, gezonder leven. Onder gezonder leven versta ik minder suikers en het liefst helemaal geen geraffineerde suikers meer eten, maar ook sporten en iets aan mijn conditie doen. Ik ben nu ongeveer een maand bezig en het leek me leuk om jullie een update te geven hoe het gaat en hoe ik het volhoud.

De doorslag voor mij om gezonder te leven was toch wel dat ik ontzettend vaak moe was. Ik was niet alleen heel moe, ook heel vatbaar voor ziektes en daarnaast merkte ik dat ik steeds steviger werd. Ik kreeg een echte vetrand om mijn buik en ik was bang dat dit vet ook om mijn organen ging zitten. Vet bij je buik is namelijk het slechte vet omdat de kans dat het ook om je organen gaat zitten steeds groter wordt. Nu heb ik geen last van overgewicht, ik ben 174cm en weeg 64/65 kg, dus ik heb in principe niets te klagen, mijn bmi is dan ook gezond. Toch merk ik wel dat ik aardig wat vet in mijn lichaam heb, ik heb het al meerdere malen op verschillende manieren op laten meten en steeds komt er toch wel uit dat ik tegen de rand van te veel vet aanzit. Dit voelt voor mij persoonlijk niet goed en ook merk ik dat ik minder blij ben met mijn lichaam, ik pas kleding niet meer, er hangt steeds een “vetrand” over mijn broeken heen en ik mis gewoon mijn oude strakkere lichaam. Ik krijg met name steeds meer last van de zogenoemde “lovehandles” en dus was het voor mij tijd om er iets aan te gaan doen!

foto (3)

Gezonder leven, hoe en waar begin je?

Mijn aanleiding om te beginnen met gezonder leven begon eigenlijk direct vrij rigoureus. Ik wilde niet alleen gezonder leven, ook suikervrij eten. Na het kijken van het volgende filmpje http://deredactie.be/permalink/1.2177793 was ik ontzettend gemotiveerd en ging ik direct aan de slag. Ik wilde niet meer mijn lichaam zo hard laten werken voor al die onnodige suikers die overal in zitten. De volgende stappen heb ik gezet om gezonder te leven:

Stap 1: Ik ben suikervrije recepten op gaan zoeken voor de hele dag, dus ontbijt, brunch en diner en daarnaast ook nog suikervrije tussendoortjes.

Stap 2: Ik ging naar de winkel om een aantal producten te kopen die ik vervolgens standaard in huis heb namelijk; bananen, eieren, boekweitmeel, bevroren fruit en biologische pindakaas.

Stap 3: ik maakte een stappenplan voor het hardlopen, 3 keer in de week een uur hardlopen. Dit bouw ik op van 1 minuut hardlopen in 10 minuten tot uiteindelijk 5km hard kunnen lopen.

IMG_7874

Het stappenplan was gemaakt. Vervolgens heb ik een schema gemaakt voor mezelf met tijdstippen en eten. Zo houd ik precies bij wat ik eet op een dag en kijk ik ook uit naar de volgende maaltijd en hoef ik niet zo snel meer een snack tussendoor te pakken. Het schema is iedere dag anders, maar ook weer grotendeels hetzelfde. Zo probeer ik om de 2 2,5 uur wat te eten zodat de spijsvertering op gang blijft en ik energie blijf hebben. Dit is een voorbeeld van mijn schema:

Maandag;

08:00 ontbijt: amandelmelk met havermout.

10:30 tussendoortje: appel met twee grote glazen water.

12:30 middageten: boekweit pannenkoekjes met honing.

15:00 tussendoortje: volkoren cracker met biologische pindakaas en banaan. Af en toe met een kopje koffie erbij, maar meestal met thee of water.

17:30 avondeten: groente met vis

20:00 tussendoortje: Appel met kaneel.

Zo ziet een dag er dan uit en ik kan je garanderen, ik eet lekker op die dag heb daarnaast geen honger en voel me lekker fit met veel energie!

foto (2)

Suggesties:

Ik eet niet standaard iedere dag hetzelfde, dat is niet gezond, je lichaam heeft juist van allerlei bouw en voedingsstoffen nodig om de dag door te kunnen komen. Ik zal je nu dan ook wat tips gaan geven wat je zou kunnen eten tijdens het ontbijt/brunch (dit is vaak hetzelfde) tussendoortje of avondeten.

Ontbijt/Brunch:

Bij het ontbijt/het middageten wissel ik vaak de volgende dingen af. De ene keer eet ik het gerecht s’ochtends en de andere keer s’middags. Smoothie met griekse yoghurt, amandel – rijst – havermout of een andere plantaardige melk  of water met havermout of brinta, boekweit pannenkoekjes, banaan ei pannenkoekjes, speltpannenkoeken , zelfgemaakt bananenbrood of notenbrood of volkorenbrood minder zout uit de supermarkt (ik koop meestal die van de aldi voor 1,49 daar zitten verder geen onnodige ingrediënten in) met een plakje mager beleg bv kipfile of rookvleeswaren.

Tussendoortjes;

Appel met kaneel en eventueel honing, volkoren cracker met pindakaas en banaan, fruit, stukje pure biologische chocola, zelfgemaakte bounty, kleine salade van sla, handje noten en zo is er nog veel meer. Kijk op internet voor recepten van zelfgemaakte tussendoortjes of kijk anders in de supermarkt bij de producten van zonnatura, daar staan altijd veel biologische en plantaardige tussendoortjes.

Avondeten:

Tonijnsalade (rucola, tonijn uit blik, komkommer, ui, cherrytomaatjes en eventueel walnoten), Rijst met garnalen (Zilvervliesrijst garnalen 500g bij de lidl voor €5,69 doe je erg lang mee champignons, ui en optioneel ananas), Groente, aardappelen en vis (groene groente, zoete aardappelen en vis uit de vriezer) of een vegetarische burger in plaats van vis,  Witlofschotel met mozzerela en appel, groente lasagna (geheel gemaakt van alleen maar groente), volkoren penne met zalm, ui en roomkaas.

Aan het ontbijt, de tussendoortjes en de brunch probeer ik me iedere dag te houden, maar wat betreft het avondeten heb ik afgesproken met mijn vriend om 5 keer gezond te eten in de week en 2 keer minder gezond, dat kan dan zijn volkoren pannenkoeken of soep met brood of eens in de zoveel tijd pizza/ friet. Ik heb er zelf niet zo veel behoefte aan, maar ik vind het ook te duur worden om twee maaltijden apart te koken dus vind ik dit een mooie middenweg.

DSCI9519

Gezond leven duur?

Momenteel gaat het hartstikke goed met mijn nieuwe lifestyle en voel ik me een stuk energieker en fitter. Ook merk ik al wel wat verschil bij mijn buik. Helaas zijn wel de feestdagen er tussendoor gekomen en moet ik eerlijk toegeven dat ik toen me niet zo erg met gezond eten bezig heb gehouden. Ik heb me niet helemaal laten gaan, maar ging gourmetten een chocoladekoekje of iets anders dergelijks ook niet uit de weg. Sinds het nieuwe jaar heb ik het weer opgepakt en merk ik al weer heel snel dat ik weinig tot geen behoefte meer heb aan suikers.

Wat misschien ook wel leuk is om te vertellen, is dat met name het financiële plaatje mij altijd tegenhield. Ik dacht vaak gezond eten is toch hartstikke duur! Maar je kunt het uiteindelijk zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt. Wil je superfood erbij gaan eten en daarnaast ook alles biologisch, ja dan ben je veel geld kwijt en persoonlijk vind ik dat voor mezelf onnodig. De groente koop ik niet biologisch en het vlees af en toe, kip en gehakt wil ik vaak nog weleens biologisch kopen. In het begin was het ook even wat duurder als normaal, ik had veel boodschappen nodig die ik normaal niet in huis had, maar daarnaast doe je wel veel langer met de boodschappen omdat je zoveel afwisselt qua eten. En waar ik het meest op heb bespaard is het drinken. Ik haal geen sapjes meer in huis, alleen nog spa fruit voor mijn vriend, maar zelf drink ik alleen maar water, wel uit flessen, maar als nog een stuk goedkoper. Doordat ik geld bespaar op het drinken kan ik plantaardige melk kopen. Daarnaast is groente niet duur om te eten, met name niet wanneer je bij de lidl of aldi het koopt (lidl heeft vaak betere groenten). Ik ben altijd ongeveer rond de €5 kwijt voor 2 personen voor het avondeten en soms nog wel minder. Het hoeft dus echt niet duur te zijn, het is maar net wat je er zelf van maakt en waar jij je prioriteiten legt.

foto (2)

Daarnaast ben ik begonnen met hardlopen om iets aan mijn conditie te doen en ook aan mijn spieren en lichaam. Ik train nu met behulp van een programmaatje “start to run” 3 keer per week. Ik merk dat ik er ook al direct resultaat bij heb en dat mijn lichaam sterker is. Ik kan veel meer aan op een dag, ben minder snel moe en voel me veel helderder.

Dit zijn de dingen die ik allemaal doe om gezonder te leven. Ik hoop dat ik jullie wat inspiratie of tips heb gegeven of dat je het gewoon leuk vond om het te lezen.

Ben jij ook bezig met gezonder leven? Hoe ziet dit er voor jou uit? Heb je eventueel nog tips voor mij?

11 gedachten over “Update| gezonder leven.”

  1. Leuk om te lezen! Ik ben zelf ook met gezonder leven bezig. Nu lette ik toch al wel op of ik wel een beetje gezond at, maar daar wil ik nu nog meer mee bezig zijn. Daarnaast ben ik met Blogilates bezig om mijn lichaam sterker te maken. Afvallen is voor mij niet nodig (dat moet ook echt niet dan krijg ik ondergewicht), maar ik merkte dat ik net als jij aangeeft vaak wat moe was, snel ziek en mijn conditie was echt ontzettend slecht. Ik ben nu nog niet eens zo heel lang bezig, maar toch voel ik al dat mijn spieren sterker worden en dat vind ik wel heel fijn! 🙂 Vrijdag(zaterdag op mijn blog) komt er een video online met mijn favoriete gezonde go-to snacks, misschien vind je dat wel leuk om te zien 🙂

    1. Wat leuk! Ik ben heel erg benieuwd naar je video, lijkt me leuk om te zien! Blogilates lijkt me ook erg leuk om te doen, kijk je dan filmpjes op youtube? Fijn is dat ook he wanneer je al vrij snel resultaat merkt, dan wordt het veel makkelijker en leuker om ermee door te gaan vind ik zelf:)

  2. Ik eetbook zoveel mofelijk suikervrij. Enne start de dag met havermoutpap!
    Ook lekker havermoutpannekoekjes met banaan, langzame koolhydraten. Goed als je gaat hardlopen.

  3. Ik heb geen tips voor je, maar complimenten.
    Ik heb juist wel altijd het idee dat gezond(er) eten duurder is.
    Als ik zie wat ik betaal voor een stukje vis of voor noten of zo…
    Maar inderdaad, groente is wel betaalbaar!

  4. Heel leuk om te lezen! Ik vind het zo knap dat je volhoud! Ik wil ook graag gezonder leven maar zoals je zei dacht ik altijd dat best duur zou zijn. Maar nu je een aantal basis dingen zoals boekweitmeel in huis hebt valt het best mee vind ik! Heel leuk en motiverend om te lezen

  5. Yummie, een appel met kaneel neem ik ook als ik lekkere trek heb en het is zoet en vult tegelijk.
    Heel fijn zo een update tussen door 🙂 Haal daar altijd heel veel motivatie uit!

  6. Eigenlijk heb ik gewoon een trap onder mijn reet nodig om weer te gaan beginnen….
    de laatste tijd ben ik op dit gebied vaker lui dan moe!

  7. je eet dagboek op een dag zit er wel heel lekker uit 🙂 en naja de feestdagen zijn geweest, logisch dat je dan minder oplet maar nu kan je er weer volop voor ^^ succes

Geef een reactie

