Healthy feestdagen – door Lisanne.

Healthy feestdagen

aardbei

De zonnige dagen zijn al even voorbij en we maken ons op voor de winterdagen. Je kent het wel, lekker knus op de bank met je favoriete serie, bezoekjes brengen aan familie en vrienden maar vooral veel en lekker eten tijdens de feestdagen! Kijk jij er naar uit? Of zie je jezelf in januari al verplicht naar de sportschool toeslepen  om de extra kilo’s eraf te trainen? Zou het niet veel lekkerder zijn om te genieten tijdens de feestdagen, maar dan wel op de verantwoorde manier?

Niet zo moeilijk
Feestdagen betekent gewenning en dat leidt al gauw tot kilo’s suiker, glazen wijn, heel veel brood en bergen chocolade. Misschien klinkt dit overdreven, maar eerlijk gezegd is dat het niet. Bij de nodige familie- en vrienden bezoekjes wordt iedere keer iets lekkers op tafel gezet en nee zeggen klinkt niet altijd even vriendelijk. Je maakt je lichaam het al snel wat gemakkelijker door een paar aanpassingen en af ten toe op te letten:

  • Vervang de helft van de glaasjes alcohol door verse muntthee, water met een schijfje fruit of een zelfgemaakte frisse (fruit)smoothie. Je drinkt al snel de nodige glaasjes alcohol, door de helft te vervangen heb je het super gezellig, maar geen spijt de volgende dag.
  • Laat de oliebollen, kerststollen en banketstaven dit jaar liggen. Ruil ze in voor healthy muffins of brownies. Je kunt deze heel goed zelf bakken met amandel- of kokosmeel, rauwe cacaopoeder en vanillepoeder. Verderop vind je een recept!
  • Laat de chocoladeletters en chocoladekransjes liggen. Deze zitten bomvol suiker. Suiker veroorzaakt ontstekingen in je lichaam en kun je beter mijden. Kies liever voor een chocoladereep van 80% of puurder, gezoet met stevia of kokosbloesemsuiker.
  • Ruil de ijstaart of tiramisu in voor een gezonde variant. Kan dat? Zeker! Je maakt heel makkelijk zelf romig bananenijs. Snijd voor 4 personen 6 bananen in plakjes en leg de plakjes 2 uur in de vriezer. Blender of mix de plakjes glad met een scheut amandelmelk. Geef een eigen twist door frambozen of geraspte kokos toe te voegen en klaar is je ijs.
  • Heb je toch veel en ongezond gegeten? Las een balansdagje in, doe een korte work-out of blokje om en je bent weer ready voor het volgende feestje.

Recept voor gezonde muffins van kokosmeel
Deze muffins zijn zo lekker dat je niet meer aan oliebollen of banketstaven denkt. Wat heb je nodig?

  • 50 gram kokosmeel
  • 10 gramrauwe cacaopoeder
  • 80 ml agave siroop of honing
  • 60 ml kokosolie, gesmolten
  • 4 eieren
  • 1/4 theelepel wijnsteenpoeder
  • klein snufje (himalaya)zout

Verhit de oven voor op 175 graden. Pak een mengkom en mix het kokosmeel, de rauwe cacaopoeder, wijnsteenpoeder en het zout. Meng in een andere kom de eieren, gesmolten kokosolie en agavesiroop. Voeg de inhoud van de tweede kom toe aan de eerste en meng het tot een perfect glad beslag. Het beslag is vloeibaar, dat is geen probleem. Doe het beslag in 6-12 muffinvormpjes en zet de vormpjes 18 minuten in de oven.

Fijn gemalen kokosmeel heeft een heel hoog vezelgehalte en is een bron van eiwitten, vandaar dat de muffins vullend zijn. Rauwe cacaopoeder bevat een hoge concentratie antioxidanten en magnesium. Magnesium verlaagt de stress, ideaal tijdens de gezellige feestdagen!

Let jij tijdens de feestdagen op wat je eet?

11 gedachten over “Healthy feestdagen – door Lisanne.”

  1. Fijne tips! Ik let zelf nooit zo op wat ik eet tijdens de feestdagen omdat ik niet aankom, maar als ik dat lijstje zo zie laat ik het grootste deel eigenlijk ook al liggen (al dan niet wegens allergie)! Alleen de glaasjes wijn en één of twee oliebollen vind ik altijd wel heel lekker. Bij oud & nieuw horen wat mij betreft toch oliebollen, alleen dan niet heel veel want dan vind ik het zelf niet lekker meer 😉

  2. Hele fijne tips, als ik zelf iets zou maken wil ik er zeker rekening mee houden. Ik ga een week skiën tijdens de kerst en ik moet zeggen, dan trek ik me echt van niets iets aan. Ik eet gewoon lekker waar ik zin in heb 😀 dat dieet ik er daarna wel af 😉

    X Sara

Geef een reactie

