5 tips tegen verkouden en ziek zijn.

altijd-ziek

Gisteren stond er geen artikel online omdat ik ziek was. Vandaag heb ik veel geslapen en nog wat andere acties ondernomen om ervoor te zorgen dat ik zo snel mogelijk weer beter ben, want ziek zijn is alles behalve leuk! Ik ben iemand die graag actief en productief bezig is en in bed liggen en niet s kunnen doen is dan ook zeker niet aan mij besteed. Aan jou ook niet, of wil je gewoon wat tips die helpen dat je je snel weer beter voelt, lees dan verder!

Beter-slapen-Rinke-Jacobs

Tip 1.

Slapen. Rust is een van de belangrijkste elementen waarom een mens vaak ziek is, je hebt je teveel ingespannen of te veel stress gehad waardoor je lichaam moe is. Mede door slapen laat je de batterij van je lichaam weer op en kan je lichaam bijtanken zodat het weer energie heeft om het ziek zijn aan te pakken. Dit heb ik dan ook gedaan en geloof mij het helpt echt, ik ben ervan overtuigd dat je wel degelijk je slaap kunt inhalen en dat wanneer je het lichaam van voldoende rust voorziet je lichaam er sterker van wordt. Ik werd na een middagdutje van 4 uur wakker en ik voelde me weer sterk, ik voelde dat mijn lichaam weer energie had en daardoor voelde ik me al beter.

1

Tip 2.

Deze tip is vooral belangrijk voor de mensen die verkouden zijn of de mensen zoals mij die vaak last hebben van hun holtes. Stomen! Nadat ik geslapen had heb ik water gekookt en deze in een wasbak gedaan, daaraan heb ik een flinke eetlepel zout aan toegevoegd en ben ik er boven gaan hangen met een theedoek over mijn hoofd zodat de stoom geen andere kant op kan. De stoom zorgt ervoor dat je weer (deels) kunt ademen en de zout heeft een antibacterieel effect, super wanneer er een ontsteking zit, wat vaak het geval is bij verkoudheid of holteontsteking. Een kwartier stomen is voldoende, maar langer stomen is altijd beter.

2

Tip 3.

Wanneer het niet vanzelf over gaat en je hebt koorts, hoofdpijn of ergens anders pijn, dan wend ik me vaak tot de medicijnen. Ik ben zelf absoluut geen fan van medicijnen, omdat ik het dan wel iedere dag kan slikken in verband met dat ik zo vaak pijn heb. De werking wordt dan ook minder en daarom neem ik echt alleen pijnstillers als ik het niet meer kan houden, wanneer ik het gevoel heb dat mijn hoofd bijvoorbeeld uit elkaar spat. Helaas is het dan vaak te laat, want dan kan ik nog zoveel ibuprofen slikken als ik wil maar het helpt niet. Om die reden probeer ik tegenwoordig ibuprofen te slikken wanneer het net begint. Ik neem overigens geen paracetamol want dat werkt bij mij niet.

3

Tip 4.

Thee! Nog meer stoom en gezond. Op de foto zie je verschillende theesoorten die goed zijn wanneer je jezelf niet helemaal lekker voelt. Zo zie je rooibos, lekker wanneer je last van je keel hebt en verkouden bent. Citroen, ook lekker voor wanneer je verkouden bent. Cranberry, goed voor de weerstand en wanneer je last van je blaas hebt, cranberry heeft een hoog anti oxidant gehalte wat ervoor zorgt dat je je weer fitter gaat voelen. Zuivere 100% biologische brandnetel en citroengras thee, de perfecte thee wanneer je last hebt van je holtes en verkouden bent. Brandnetel gaat ontstekingen tegen, verlaagd de bloeddruk en heeft een helende invloed op onder andere reuma. Beter kan dus niet voor mij en deze thee is het dan ook geworden! Maar je zou ook kunnen kiezen voor een lekkere ontspannende thee, zoals de blauwe thee op de foto, deze is ook 100% biologisch.

4

Tip 5.

Mijn laatste tip is het eten/ drinken van bouillon. In bouillon zit zout en wanneer je ziek bent druk je automatisch minder en houd je niet veel vocht vast. Door bouillon te eten of drinken krijg je weer wat zout binnen en voel je je niet zo slap meer en ook houd je weer wat vocht vast. Bouillon geeft je vaak een lekkere oppepper die je wel kunt gebruiken wanneer je je slap en futloos voelt. Ziek zijn kost namelijk erg veel energie en goed voor jezelf zorgen is daarom een must!

Ik voel me na al deze stappen weer een stuk beter. Ik ben nog niet helemaal beter, maar ik kon het niet laten om deze tips niet met jullie te delen! Ik hoop dus dat jullie er wat aan hebben! Ik ga het nog even rustig aan doen, veel op de bank doorbrengen en misschien een beetje tv kijken, want van teveel bewegende beelden wordt ik namelijk ook misselijk en daar krijg ik ook hoofdpijn van. Ik moet echt tegen mezelf zeggen dat ik rustig aan moet doen en niet hop direct weer aan de slag ga, want zo ben ik eigenlijk, maar dan ben ik morgen weer ziek. Gewoon je lichaam de tijd en rust dus geven dan komt het helemaal binnen een paar dagen weer goed!

Wat is jou gouden tip voor wanneer je ziek bent en snel beter wilt worden?

23 gedachten over “5 tips tegen verkouden en ziek zijn.”

  1. Voor anderen gewoon: probeer eerst paracetamol. Van ibuprofen kan je last van je maag krijgen en is ook slechter voor je maag.

    Als ik ziek ben eet ik veel fruit en slik ik nog vitamine pillen ;).

    1. Ik denk dat ieder dat voor zich moet weten of je paracetamol of ibuprofen neemt. Het gaat erom dat het helpt. Ik weet dat ibuprofen niet zo goed is voor de maag daarom slik ik het ook alleen wanneer de pijn me te veel wordt. Fruit eten helpt ook altijd wel bij mij, maar bij vitamine pillen is het ook bewezen dat het alleen maar helpt als aanvulling op de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid.

  2. Nogmaals beterschap ❤ Hoop dat je je ondertussen weer een stuk beter voelt. Handige tips heb je met ons gedeeld, de meeste voer ik zelf ook uit als ik ziek ben! En op de een of andere manier heb ik altijd zin in appelsap als ik ziek ben, terwijl ik dat anders nooit drink haha.

  3. Dit zijn zeker bruikbare tips meestal als ik ziek ben (en dat komt dan bijna altijd van Migraine) helpt bij mij alleen wat zwaardere medicijnen en heel veel slapen (plus geen geluid en licht om mij heen te hebben). Ik wens je veel beterschap meis xxx

  4. Fijne tips! Ik probeer zelf ook al voordat ik hoofdpijn voel opkomen ibuprofen te slikken; ik krijg meestal namelijk alleen migraine-achtige hoofdpijn en als ik pas wat inneem als het zover is werkt het niet meer en heb ik er soms drie dagen lang last van. Zout binnen krijgen vind ik ook altijd belangrijk, zeker als ik zo ziek ben dat ik niks binnen kan houden; bouillon lukt dan vaak na een paar uur wel, terwijl echt drinken verder nog niet lukt. Nog heel veel beterschap meid, hoop dat je snel weer beter bent! ❤

    1. Heel herkenbaar, dat heb ik dus ook, ik krijg hoofdpijn en daarna wordt het vaak een soort van migraine waarbij ik licht en geluid moeilijk kan verdragen. Precies wat je zegt dan helpt een pijnstiller ook niet meer en heb je er nog lang last van. Dankjewel, komt wel goed het gaat al stukken beter 🙂 x

  5. Goeie tip van dat zout tijdens het stomen. Laat ik dat maar ook eens proberen aangezien ik een verkoudheid voel aankomen.
    Dampoo smeren op mijn borst en hals werkt ook heel goed bij mij wanneer ik ziek ben.

  6. Als eerste hoop ik dat je je weer wat beter voelt! Goede tips! Van het zout in het water wist ik niet! Wij doen het meestal met kamille (bloemetjes) of menthol capsules. Maar ga dit zeker eens proberen. En paracetamol werkt bij mij ook niet meer! Standaard neem ik mijn pijnstillers die ik uit Spanje meeneem! Daar krijg je wat hogere dosering ibuprofen bij de apotheek of paracetamols met hogere dosering icm codeïne! (Die krijg je hier alleen op recept!) En dat werkt bij mij het best! En inderdaad veel thee en bouillonnetjes. Ach…uitzieken is hier het toverwoord denk ik! Je moet het maar laten gebeuren er is toch geen ontkomen aan! 😉 Xx

Geef een reactie

