Hoofdluis Tips & Adviezen.

cover2

De vakanties zijn afgelopen en het nieuwe schooljaar begint weer. De luizenmoeders zijn opgetrommeld en mogen hun jaarlijkse klusje weer doen, de kinderen luisvrij maken. Hoofdluis is iets wat erg vervelend is, je voelt je vies en schaamt je er vaak voor. Ook ik, heb er (zeer regelmatig) mee te maken gehad. In dit artikel wil ik je dan ook wat tips en adviezen meegeven.

Ervaringsdeskundige

Ik kan bijna wel zeggen dat ik op het gebied van hoofdluis ervaringsdeskundige ben. Ik heb het ongeveer 6 tot 7 keer gehad in mijn leven. Lange leven de volle en dikke bos haar! Ik was altijd de pineut. Van de basisschool tot het mbo heb ik weleens last gehad van de krioelende beestjes op mijn hoofd, alles behalve fijn natuurlijk! Het was bij mij dan ook zo erg dat op ten duur de luizenmiddeltjes uit de winkel niet meer hielpen. Mijn huid of de luizen waren er immuun voor geworden. Ik kon mijn haren wassen met het spul wat ik wilde, maar ze gingen niet weg.

Trauma

Jeuk jeuk jeuk en nog eens jeuk, dat kenmerkt luizen toch wel het meeste. Alleen bij de gedachte al krijg je er vaak al jeuk van! Ik had ook ontiegelijke last van jeuk, zo erg dat ik altijd onopgemerkt probeerde te krabben, maar als ik krabde, krabde ik ook hard. Ik krabde zo hard dat mijn bovenste huid laag kapot ging, de korsten zaten letterlijk op mijn hoof op ten duur. Wanneer ik er aan terugdenk wordt ik er nog naar van! Op een gegeven moment zat ik weer te krabben en haalde ik een hele plakkaat korst van mijn hoofd af, dat vergeet ik nooit meer, een korst ter grote van een munt. Brrr. Duidelijk een gevalletje TMI dit, maar ik wilde het toch delen. Hoofdluis is alles behalve fijn weet ik uit ervaring wel.

Feiten.

Nu maakt iedereen het ook weleens mee in zijn/haar leven, ik ken weinig mensen die het nooit gehad hebben, al wordt er nooit echt openlijk op gesproken. Omdat er niet veel over gesproken wordt zijn er veel verhalen over hoofdluis, maar welke verhalen zijn nu waar? Hieronder zet ik de feiten op een rijtje;

  • Hoofdluis houd van warmte. Mensen die veel warmte uitstralen of met veel (isolerend) haar kunnen bevattelijker voor hoofdluis zijn. Verder kan iedereen ze krijgen, ongeacht geslacht, leeftijd, haartype of gebruik van haarproducten (nl).
  • De kans op besmetting door omgeving bijvoorbeeld jassen of dergelijke is zeer gering. Hoofdluis is namelijk afhankelijk van de warmte van zijn gastheer en ook moeten ze meerdere keren per dag bloed drinken om te overleven. De kans Dat je dus hoofdluis krijgt wanneer je jas een dag naast de jas van iemand met hoofdluis heeft gehangen is dus klein!
  • Soms is het zo dat je toch nog een luis vindt in huis, deze zijn vaak oud of zwak en kunnen geen eitjes meer leggen.
  • Het speeksel van de luizen veroorzaakt de jeuk op je hoofd. Wanneer ze bloed drinken zorgt de speeksel van de luis ervoor dat het bloed niet stolt.
  • Vaak wordt hoofdluis pas in een later stadium ontdekt wanneer de hele hoofdhuid al vol zit. In het begin zitten er nog niet veel luizen en wordt er dus nog niet veel gedronken. Dan wordt er ook nog niet gekeken naar hoofdluis, want geen jeuk is geen hoofdluis denken mensen vaak. Maar wanneer je jeuk krijgt is het vaak al te laat en hebben de luizen zich al weten te verspreiden. Zelfs wanneer de hoofdluis weg is kun je nog last van jeuk hebben door het speeksel wat nog actief is in de bloedvaatjes op je hoofd.
  • Schoon of ongewassen haar maakt een luis niet uit. Alleen haar met haarlak of gel vinden ze minder fijn in verband met het eraan vast plakken ervan.

Tips

Om hoofdluis te voorkomen of te genezen is het belangrijk om te weten hoe je dit het beste kunt doen. Hieronder een paar tips.

  • Bij lang haar, draag je haar in een knot. Hoofdluis gaat van de ene naar de andere persoon wanneer de hoofden of haren elkaar raken. Lang haar zwiert vaak of kan ook statisch zijn waardoor het sneller vatbaar is omdat het sneller in aanraking komt met andere personen.
  • Wil je hoofdluis voorkomen, dan is de beste manier om in de hoofdluis periode, dus ook wanneer je nog geen jeuk hebt, je haar te kammen met een speciale luizenkam. Dit doe je op nat haar met veel conditioner erin. Wanneer er een luis in je haar zit, ben je er snel bij en krijgt hij geen kans om eitjes te leggen.

Bestrijding.

Luizen te lijf

Het eerste wat je vaak koopt wanneer je hoofdluis hebt is een middel tegen hoofdluis, bijvoorbeeld hoofdluis shampoo. Je kunt kiezen uit veel verschillende merken. Ook 14 dagen de haren nat kammen helpt om de luizen te bestrijden, maar vaak moet daar toch nog een shampoo of iets dergelijks aan te pas komen. Bij mij hielp dit dus allemaal niet, ik was er immuun voor geworden en de luizen bleven, het enige wat bij mij hielp was een middeltje dat mijn moeder zelf maakte. Eerst werd er lampenolie met een ander producten (ik weet niet meer wat) in mijn haren gesmeerd, dit moest dan intrekken en vervolgens werd het 2 keer met groene zeep uitgewassen. Geen luis die het overleefde! Deze methode hebben we de laatste 2 keer toegepast en sinds dien heb ik geen hoofdluis meer gehad. Dit komt denk ik ook doordat wanneer ik hoor dat er ergens hoofdluis is, ik bij iedereen uit de buurt blijft want ik ben echt als de dood om het weer te krijgen. Ik heb er veel te veel nare herinneringen van.

Heb jij weleens hoofdluis gehad, zo ja wat heb jij eraan gedaan om er vanaf te komen?

11 thoughts on “Hoofdluis Tips & Adviezen.”

  1. een heel goed artikel meis! Ik heb het vroeger 1 keer gehad en mijn dochter heeft het toen ze net naar school ging 1 keer gehad. Maar mijn vriendin is gastmoeder en daar hebben kindjes het vaker en dan ga ik helpen kammen en kijken en zoeken bij de andere kindjes. Luizen kiezen ook vaak schoon haar uit en heeft dus niks te maken met of de persoon vies is.
    leuk dat je hier een artikel over hebt geschreven!

    1. Wat goed dat je meehelpt kammen, er belangrijk! En dat een luis van schoon haar houd is dus een fabel, heb het speciaal voor dit artikel uitgezocht. Een luis houd alleen niet van haarlak, gel of geverfd haar. X

      1. Nou je gelooft het niet… Anne heeft luizen!!! Arg Arg Arg!! Heb er een beetje luchtig over gedaan met dr… we hebben ze namen gegeven… Krimpy waserg snel die kreeg ik niet zomaar te pakken… maar toen kreeg ik hem en legde ik hem op het luizenblaadje… Awww wat een schatje zij anne… hahaha nou ja beter zo dan dikke tranen. helaas moet ik het morgen ook op school melden. Ik ga morgen in ieder geval lekker sprayen met elnett want de luizenshampoo was over de datum!! en zo cremespoeling in het haar en kammen!!

      2. Oh neeee wat ontzettend balen! En inderdaad je kunt het beter zo op een kind vriendelijke manier zeggen, anders is ze straks helemaal overstuur. Haarlak kan ook goed werken ja en inderdaad kammen met de cremespoeling! Pfoe meid succes! Altijd zo’n gestress met die rot beesten!

  2. zoals je mss wel weet ben ik onderwijsassistente op een basisschool en heb hier dan ook vaak mee te maken! het is idd nog een taboe wat wij bespreekbaar proberen te maken. Ik ben aangesteld als luis coordinatrice 🙂 Alles loopt dus via mij. Soms is het zo erg dat er kids na controle naar huis moeten om te worden behandeld. na behandeling mogen de kids de volgende dag weer naar school. het is best wel zielig want het komt vaak voor bij meiden met mooi dik haar. KAMMEN is het meest belangrijke!!! het niks te maken met schoon of vies of onverzorgd! wij controleren altijd na alle vakantie en wanneer er luis word geconstateerd een weekje later nogmaals. goed stuk Sarah! 😉 Xx

  3. Haha ik krijg wel jeuk van dit artikel! Gelukkig heb ik zelf nooit luizen gehad, ik was daar altijd heel bang voor omdat mijn ma als het luizenseizoen was altijd heel panisch daarvoor was en mijn zusje en mij heel vaak checkte op luizen. Ik had niet willen weten hoe ze zou hebben gereageerd als ik of mijn zusje het echt had gehad. Fijn dat je het hier bespreekbaar maakt!

Geef een reactie

