Life by Sarah # Drugs.

De eerste Life by Sarah is een feit. Vandaag wil ik het met jullie hebben over drugs. Een onderwerp en middel waar nog een aardige taboe op ligt. Toch hoop ik en wil ik graag met jullie een positieve discussie erover aangaan, wat doet drugs met jou wanneer je vrienden verslaafd zijn, wanneer is iemand verslaafd en hoe denk jij over drugs?

Mensen praten er niet graag over en ook wanneer het gebeurd in het gezin is het vaak iets wat binnen het gezin blijft. Logisch, maar anderzijds niet iets om je voor te schamen. Ik denk dat we met zijn alle niet door hebben hoeveel er gebruikt wordt en hoeveel jongeren wel niet gebruiken of het op zijn minst geprobeerd hebben. We kunnen natuurlijk met zijn alle zeggen, ja dat doe je wanneer je jong bent. Maar wat wanneer je kind, vriend of vriendin nou daadwerkelijk afhankelijk en er verslaafd aan raakt. Kortom waar ligt de grens? En wanneer grijp je in? Ken jij mensen in je omgeving die gebruiken of misschien heb je zelf weleens gebruikt? Hoe ga je om met mensen die iets gebruiken en wanneer ben je verslaafd?
Ik ben erg benieuwd naar jullie mening en antwoorden op deze vragen. Ik hoop dat iedereen durft te antwoorden, want je kunt natuurlijk ook altijd gewoon anoniem antwoorden! Ik hoop dat we op een respectvolle en positieve manier een discussie met elkaar kunnen aangaan en elkaar inzichten kunnen laten inzien en kunnen helpen.

Liefs Sarah.

10 gedachten over “Life by Sarah # Drugs.”

  1. Wat een interessant onderwerp! Voor mijzelf is er maar één “drug” die ik wel eens gebruik, namelijk alcohol, maar dat is vooral omdat ik het af en toe gewoon erg lekker vind om een drankje te doen. Roken heb ik ook wel geprobeerd, maar ik vind het echt heel smerig (en ik word er benauwd van) en daarnaast is dat niet echt goed voor je huid natuurlijk. Ik vind het wel erg zonde als ik zie dat jonge vriendinnen met flawless skin roken, omdat dat betekent dat die mooie huidjes niet lang mooi zullen blijven. Alleen durf ik daar ze niet goed op aan te spreken, ik zeg wel eens dat roken slecht is voor je huid en gezondheid, maar om dat nu nét te doen als ze een peuk opsteken vind ik ook zowat haha.
    Verder ben ik erg tegen drugs. Ik heb van dichtbij gezien hoe leeg en doods iemand ogen worden als hij/zij verslaafd is en dat vergeet ik echt niet. Soms is dat wel lastig. Zo heeft mijn vriend een vriend die van alles wil proberen qua drugs en dat is nogal een dominant persoon die vaak zijn zin doordramt. Nu wil ik mijn vriend niet van allerlei regels opleggen, maar ik heb hem zodra ik door had hoe die vriend was maar meteen verteld dat ik veel goed vind, maar dat ik niet weet of ik het aan zou houden als hij zou gaan gebruiken door die vriend. Ik heb hem daar ook mijn verhaal bij verteld en gelukkig begreep hij het. Alcohol oké, het is niet goed voor je maar je raakt er niet heel snel verslaafd aan als je enkel in het weekend een paar glazen drinkt, terwijl je van sommige drugs na één keer al verslaafd kunt zijn.

    1. Dankjewel voor je comment Kristy! Heel begrijpelijk! Ik heb hetzelfde met mijn vriend, die gaat nog om met die jongen die veel drinkt en blowt, door hem heeft hij ook één keer geblowt en hij merkte er weinig van dus hij wilde het eigenlijk nog een keer doen, ik heb toen ook wel met hem gesproken dat juist dat het begin is, telkens weer proberen en uiteindelijk ben je al verslaafd zonder dat je het doorhebt. Ik verbied mijn vriend echt niet veel, maar drugs vind ik echt een nog go in een relatie, dat zou ik persoonlijk ook niet aankunnen. Fijn dat je vriend je begrijpt, dan kun jij gelukkig meer invloed op hem uitoefenen en luistert hij gelukkig naar jou.

  2. Lastig….ik heb met gemengde gevoelens naar je geluisterd in het fimpje. Ik snap dat dit jou mening is en dat je alleen vanuit jezelf praat. Waar ik me een beetje aan stoorde was dat je het had over “dat soort mensen” en “die mensen” dat kwam bij niet helemaal goed over alhoewel ik (denk ik) wel weet dat je het niet zo bedoeld. Daarom vind ik het dan ook lastig. Ik kom zelf uit Amsterdam en daar zijn coffeeshops niet weg te denken. Ik heb er mijn “man” (na 30 jaar nog niet getrouwd) ontmoet toen ik 17 was. Mijn oudste broer was verslaafd. (Inmiddels overleden, niet door drugs) mijn jongste broer is alcoholist en leeft een kluizenaars bestaan. En ik drink en rook niet (meer). En we hadden alledrie een goede jeugd. Ontbrak ons aan niks! Ik heb het allemaal mee gemaakt dus van heeeel dichtbij. Er valt niks van te zeggen waarom iemand verslaafd raakt. Wrong time, wrong place, bad friends noem maar op. En het hoeft natuurlijk niet altijd verkeerd af te lopen. Het hoeft niet altijd van een jointje naar erger te gaan! Ook daar ken ik genoeg mensen van. We hebben jaren in het jongerenwerk gezeten ruim 20 jaar geleden en hebben alles wel meegemaakt en gezien om ons heen. Het enige wat je inderdaad kunt doen is niet oordelen en steunen waar kan. Wat niet altijd makkelijk is. Degene die drugs gebruikt moet er zelf achter komen waar hij of zij mee bezig is. Ik kan over dit onderwerp uren doorgaan maar dat is niet de bedoeling. Ik vind het lastig om op te schrijven, bang dat het verkeerd over komt! Wat ik dus al zei….lastig.

    1. Begrijpelijk! Het is ook een lastig onderwerp, zoals ik zelf in het filmpje ook al aangaf. Als eerst bedankt voor je reactie, je hebt het van heel dichtbij meegemaakt, knap en fijn dat je dit toch wilt delen! Ik vind het ook fijn dat je benoemd dat ik over “die mensen” en “dat soort mensen” praat, ik ben me daar niet bewust van en oordeel daardoor onbewust toch wel, ik ga hier in de toekomst rekening mee houden. Ik blijf het ook een lastig onderwerp vinden, ik wil absoluut niet oordelen en oordeel ook niet over de mensen die gebruiken, maar ik vind wel dat we met zijn alle doen alsof het heel normaal is om drugs tegenwoordig te gebruiken of te proberen en dit terwijl veel mensen niet doorhebben wat voor schade het lichamelijk en geestelijk aanbrengt. Wanneer je op jonge leeftijd begint met alcohol en drugs weerhoud je je hersenen ervan om nieuwe verbindingen te maken die ze maken in de puberteit. Ook is het zo dat wanneer je op jongere leeftijd begint, je verslavingsgevoeligheid veel groter is, je bent meer beïnvloedbaar en wanneer je dan begint zal het op latere leeftijd veel moeilijk worden om af te kicken en heeft het meer schade aangebracht. Ik vind dat we met name de jongere doelgroep meer moeten beschermen. Wanneer iemand “volwassen” is, kan relatieveren en duidelijk weet, ik wil drugs proberen, dan kan dat als nog. Je hebt gelijk over dat het niet altijd erger hoeft te worden wanneer je met een jointje begint, dat is zo, ik zie ook veel mensen die alleen maar blowen, maar die ook niet zonder kunnen. Ik denk dat ik het me ook meer in het algemeen af vraag, waarom vluchten of “grijpen” naar een verslaving of drank en drugs, wanneer je het ook leuk zonder kunt hebben.

  3. 😉 je hebt wel een openings onderwerp zeg! 😉 en heb getwijfeld of ik wilde reageren. Maar toch blij dat ik het gedaan heb. Het moet bespreekbaar zijn. En inderdaad de jeugd daar gaat het om. Xx

    1. Het begint inderdaad met bespreekbaar maken. Ik bedoelde overigens niet dat het alleen om de jeugd gaat ( mensen als jou broer zijn net zo belangrijk) niet dat je het verkeerd oppakt. Non verbale communicatie pfff:p X

  4. Wat leuk dat je op positieve manier een discussie start over zo’n belangrijk onderwerp! Ik wil het hier binnenkort ook over hebben op mijn blog aangezien ik daar ook graag vreedzame discussies voer haha!

    Zelf ben ik vorig jaar pas begonnen met drinken (ben nu 20) en doe dit ook heel weinig. Ik had eerst een keer per maand een avondje met mijn vriend waarbij alcohol gedronken werd maar dit doen we ook steeds minder. Ben ook nooit dronken geweest, want dat lijkt me niks, je wordt onverantwoordeijk en bent je niet goed bewust van wat je doet, maar vooral van de gevolgen die bepaalde acties met zich mee kunnen brengen. Ik kan mijn grenzen goed aanvoelen en ga die nooit over. Ik denk dat veel mensen of hun grenzen niet kennen of denken van: ach ik kan er wel een keertje over heen gaan, maar dan gebeurt het vervolgens steeds vaker.

    Roken heb ik nooit geprobeerd en ga ik ook nooit doen. Net als jij heb ik astma, maar ook: stel dat je het wel lekker vind? Dan ga je het vaker doen. Omdat je het vaker doet, neemt het effect af dus moet je vaker een sigaretje gaan roken. Dus kun je verslaafd raken en kost het ook nog eens ontzettend veel geld terwijl het hartstikke ongezond is en vervelend kan zijn voor mensen in je omgeving.

    Verslaving, daar kun je aanleg voor hebben. Het kan erfelijk zijn of je bent er simpelweg gevoelig voor. Niemand gaat drugs gebruiken met de gedachte: Ik ga eens even lekker verslaafd worden, wanneer iemand verslaafd is geworden is het een ziekte waar hij/zij niks aan kan doen. Ongecontroleerd gebruik van drugs en alcohol komt ook vaak voor om problemen te vermijden of de pijn te verzachten. En zo komen mensen in een neerwaatse spiraal: probleem–> iemand gebruikt drugs om er mee om te kunnen gaan –> verzacht de pijn, goed gevoel. —> drugs is uitgewerkt, weer dealen met het probleem —> realisatie: de drugs laat me beter voelen —> drugs gebruik —> en zo door. Omdat je het vaker gaat gebruiken neem het effect af dus moet je nog meer of nog vaker gaan gebruiken en ben je dus compleet afhankelijk.

    Ik ben niet tegen drugs maar mensen denken te snel: het overkomt mij toch niet. Denk goed na over de gevolgen en wees er voorzichtig mee. Gebruik geen alcohol of drugs om je beter te laten voelen want dan gaat dat je uitweg steeds worden en raak je in de problemen.

    Mooie discussie! Ik heb vandaag een heel ander onderwerp op mijn blog maar zal binnenkort ook drugs eens aankaarten!

    1. Mooi hoe je het verwoord! Ik hoor ook zo vaak jongeren zeggen: “ja ik ga dit weekend lekker aan de zuip eens mijn problemen weg drinken”, ik vraag me dan echt af waar iemand mee bezig is? Ik heb ook het idee dat het gewoon stoer gevonden wordt door de maatschappij. Ik blijf het onderwerp met gemengde gevoelens betreden, ik heb zelf behoorlijk wat meegemaakt en had naar de drugs kunnen grijpen, dit heb ik echter nooit gedaan, ik heb me ontzettend vaak ellendig (depressief) en rot gevoeld, tot het suïcidale toe, maar ik heb nooit naar de drugs gegrepen. Ik vind het zo’n makkelijke keuze. Ik weet zelf dat ik verslavingsgevoel ben, ik voel me snel alleen en kan dan snel aan iets verslaafd raken, maar dat is juist ook de reden dat ik het niet doe en probeer te praten en wanneer ik merk dat ik iets doe omdat ik me leeg voel of rot voel bv kleding kopen en geld uit geven dan probeer ik me al snel daar bewust van te worden en het niet te doen of ermee te stoppen. Niemand zal inderdaad drugs gebruiken met de gedachte laat ik verslaafd worden, maar ik vraag me af in hoever mensen weten dat ze verslaafd raken wanneer ze drugs gebruiken. Want ik ken maar weinig mensen die goed kunnen omgaan met drugs en het goed onder controle kunnen houden. Ik ga zeker even een kijkje op je blog nemen, discussies zijn altijd interessant en leerbaar! Bedankt voor je antwoord!

Geef een reactie

